DSC 0009

Dubrownik pojawił się w naszych planach od początku realizacji podróży do Chorwacji. Na zdjęciach zachwycał, postanowiliśmy, że sprawdzimy jak jest naprawdę podczas tegorocznego wyjazdu do Baški Vody.

Podróż do Dubrownika możemy odbyć malowniczą "Jadranką" jaką nazywana jest droga krajowa przebiegająca pod zboczami skalistych gór, tuż nad Adriatykiem lub autostradą A1, która kończy się na 123 km przed Dubrownikiem. Jadranką jedzie się powoli, droga wymaga skupienia (liczne serpentyny), ale widoki są zachwycające. Nasz czas przejazdu wynosił ok. 4h, a średnia prędkość to ok. 60 km.

BaskaVoda-Dubrovnik

Na granicy z Bośnią i Hercegowiną brak kolejek - zarówno w drodze do Dubrownika jak i z Dubrownika (byliśmy pod koniec sierpnia).

Poniżej zdjęcia zrobione w okolicach Bośni i Hercegowiny.

BiH

A  takimi widokami można się zachwycać na Jadrance. Ostatnie zdjęcie po prawej stronie: w oddali widoczny masyw gór półwyspu Pelješac.

Jadranka

Zbliżamy się do Dubrownika ... i jest! Na powitanie widoczny most Franja Tuđmana/Most Dubrownik (w wyniku sporu politycznego most ma dwie nazwy, po stronie zachodniej widoczna jest tabliczka z napisem Most dr. Franja Tuđmana, a po wschodniej Most Dubrovnik).

Na dwóch ostatnich zdjęciach ogromny wycieczkowiec, który był widoczny z naszego pokoju. Niestety następnego dnia, kiedy wyruszyliśmy z zamiarem sfotografowania go z bliska okazało się, że już odpłynął :(

Dubrovnik1

Jesteśmy na miejscu! Nasz pokój i widok na nowy port!

Dubrvnikview

Miejsca noclegowego w Dubrowniku szukaliśmy późno, bo na ok.2 tygodnie przed naszym przyjazdem, po raz kolejny niezawodne okazało się http://www.booking.com/

Udało się znaleźć nocleg  z miejscem parkingowym, łazienką i aneksem kuchennym w cenie 100 EUR za 2 doby. Wieczorne kolacje na balkonie, podziwianie widoków i atmosfera jaka panuje w Dubrowniku zapamiętam na długo!

Dubrownik jest bardzo drogim miastem, porównując je z cenami w Rzymie czy w Wenecji: jest o wiele drożej! Dlatego np. przydomowy parking w cenie noclegu, był dla nas też istotną sprawą.

W Dubrowniku możemy zaparkować na publicznym podziemnym garażu. Koszt jednodniowego postoju to 220 kn, czyli ok. 120 zł. Dokładna tabela cen tutaj Public garage Dubrovnik

Parking znajduje się na Ragusa parking d.o.o, Zagrebačka ulica bb

Dubrownik parking

Za zaparkowanie na parkingach w drugiej strefie zapłacimy 10kn/godz., a w centrum 40kn/godz (na pewno będą trudności, ze znalezieniem wolnego miejsca, w Dubrowniku jest bardzo tłoczno).

Jest również opcja bezpłatnego parkingu na wzgórzu Srd.

Tutaj  znajdziecie opisy i relacje z parkowania w Dubrowniku innych podróżników.

Kaskadowa zabudowa w Dubrowniku jest zauważalna na każdym kroku, a tak wyglądają przydomowe miejsca parkingowe na dachu budynku mieszkalnego.

DSC 0322

Czas na zwiedzanie,

do centrum miasta mamy około 30 minut drogi spacerem, a po drodze pokonanie 800 stopni schodów (uff!)

Do centrum Dubrownika można dotrzeć również komunikacją miejską Libertas Dubrovnik

ale my wybieramy za każdym razem spacer.

Dubrovnikmapka

W drodze do centrum fotografuję: owoce granatu, palmy, bugenwille, cytryny ...

Dubrovnik3

... i zapierające dech widoki!

Dubrovnik2

I nareszcie, naszym oczom ukazują się mury obronne Dubrownika, zdjęcie na dole po lewej stronie: Brama Pile, najbardziej zatłoczona ze wszystkich, przekraczamy bramę, mijamy schody ...

Dubrovnikmury

... i jesteśmy w samym sercu Dubrownika: Kościół Zbawiciela (najlepiej zachowany zabytek w Dubrowniku) i Wielka Studnia Onufria (wypita woda z fontanny zapewnia szczęście) i ratuje spragnionych turystów :)

Dubrovnikfontanna

Poniżej główna ulica Starego Miasta w Dubrowniku-Stradum. Najlepsze lody zjemy właśnie tutaj (wchodząc od bramy Pile, mijamy fontannę i po prawej stronie znajduje się lodziarnia)

DSC 0037

DubrownikStarigrad

...

DSC 0996

Stary Port i liczne jachty

(zdjęcie na samej górze po prawej stronie: czyżby ten kosmiczny jacht należał do Dolce & Gabbana?:) )

Dubrovnik11

Spacerując wśród uliczek Dubrownika natknęliśmy na tabliczkę z reklamą miejsca z najpiękniejszym widokiem w Dubrowniku - Cafe Buza, zaciekawieni i spragnieni postanowiliśmy napić się czegoś orzeźwiającego i to miejsce chciałabym krótko przybliżyć. Cafe Buza było moim dużym rozczarowaniem pod jednym względem. Widząc w menu soki z opisem Natural Juices wybrałam pomarańczowy...Pan przyniósł sokopodobny napój o pojemności 0,2l za który zapłaciłam 28kn, czyli ok. 16 zł (ceny w Dubrowniku są naprawdę wysokie!). Byłabym w stanie dopłacić kilka kun więcej, a napić się prawdziwego soku z pomarańczy. Podziwianie widoku z Cafe Buza byłoby na pewno o wiele przyjemniejsze. A widok, aż tak mnie nie zachwycił, chociaż opinie internautów na TripAdvisor są bardzo pozytywne.

Cafe Buza

Dubrovnikrestaurantwiththebestview

W Dubrowniku zjadałam najlepsze owoce morza, a jakie dokładnie, gdzie i za ile - opiszę w kolejnej notce!

I jeszcze kilka zdjęć na zakończenie:

1,2,3 widoki z drodze do Starego Miasta

4. Plaża tuż za Starym portem, warto zobaczyć, piękny widok na Stary port od drugiej strony, plaża zatłoczona, leżak obok leżaka, ale znajdzie się wolne miejsce skałkach, które znajdują się tuż obok plaży.

Dubrovnik4

1. Zatoczka mijana po drodze do Starego Miasta 2. Statki pod australijską banderą w Nowym porcie 3. Papuga z którą też mam zdjęcie :D 4. Ja na terenie Clubu Boninovo. Miejsce skąd ze skałki można wskoczyć wprost do krystalicznej wody 5. Lody kupione przy Stradum (po prawej stronie stojąc tyłem do fontanny Onufrego): pyszne! i zaskocze Was... w normalnej cenie, jedyna rzecz za którą nie przepłacicie w Dubrowniku :)

Dubrovnik10

A o tych widokach i wieczornych przekąskach pisałam na początku artykułu. Prawda, że klimatycznie? :)

Najlepsze chorwackie wino to dla mnie to z osiołkiem, czerwony Plavac, wino z półwyspu Pelješac

Dubrovnikbynight

"Ciekawa" konstrukcja w Starym Mieście w Dubrowniku, kładeczka (tuż nad głowami turystów) z mieszkania na taras, który znajduje się po drugiej stronie.

Dubrovnik6

Wśród wąskich uliczek Dubrownika

Dubrovnik5

i koty z Dubrownika

Dubrovnik8

Więcej zdjęć niedługo zostanie dodane do zakładki Galeria

Dubrownik jest wart zobaczenia, w zupełności wystarczy jeden dzień (jesteśmy w stanie zobaczyć najważniejsze zabytki w ciągu maksymalnie dwóch godzin! Podczas pobytu w Dubrowniku w moje ręce trafiła mapka z planem zwiedzania o łącznym czasie 30 minut ;) ). Dla tych co chcą wczuć się w klimat miasta i na spokojnie pozwiedzać każdy kąt Dubrownika polecam zarezerwowanie noclegu, chociaż nie uważam to za konieczność. Zabytkowa część Dubrownika jest bardzo mała. To co mnie rozczarowało w Dubrowniku to ceny, które są kosmiczne! Najtańsza pizzę , którą udało mi się znaleźć kosztowała ok. 50 zł. Cena zwiedzanie murów to już koszt 100 HRK (rok temu wg opisu innych podróżników był to koszt 60 HRK).

Na pewno warto również wjechać na wzgórze Srd kolejką (niestety nie byliśmy) koszt 100 HRK w dwie strony.

Jest również opcja dotarcia samochodem lub pieszo :)

Aktualne ceny biletów i inne informacje o wzgórzu Srd http://www.dubrovnikcablecar.com/

a to widoki ze wzgórza podczas wjazdu kolejką

Srd mountain

(źródło fot. pinterest)

W przygotowaniu: gdzie warto zjeść w Dubrowniku najlepsze owoce morze i nie tylko oraz najlepsza Konoba w Baška Voda :)

Polub nas na facebook'u !