DSC 0501

Wakacje 2014 spędziliśmy po raz drugi w Chorwacji i w tej samej miejscowości - Baška Voda. Podróż rozszerzona została o pobyt w Dubrowniku, co dokładnie opiszę w kolejnym artykule. Dzisiaj zapraszam Was na moje wspomnienia z pobytu w Bašce i niedaleko położonej Breli.

Dlaczego po raz drugi Chorwacja? Trochę z przypadku, bo tegoroczna wakacyjna wyprawa miała odbyć się pod koniec września.  W ostatniej chwili okazało się, że wcześniejsze plany muszą ulec zmianie, a na podjęcie decyzji, gdzie jedziemy mamy kilka dni. Spakowaliśmy się i pojechaliśmy w sprawdzone miejsce, do "naszej Baški".  Pierwszy pobyt wspominam bardzo miło, tym razem nie mogło byc inaczej.

Artykuł powstaje w słoneczną, leniwą niedzielę, więc zupełnie oddając się tej atmosferze przedstawiam ciepłe, słoneczne plaże, gdzie leżałam, jadłam słodkie figi, czytałam "Jedz, módl, kochaj się" , a  w przerwie na lenistwo nurkowałam. Woda w rejonie Baški Vody i Breli co roku otrzymuje niebieską flagę.

beach Baska Voda

Plaże w Baška Voda i Brela są drobno kamieniste, a w miejscu zejścia do wody są to bardzo drobne kamyczki. Warto mieć spcjalne buty, które ochronią nas przed "gryzącymi" kamykami i spotkaniem z jeżowcem. Jeżowców jest sporo, ale w głębszych warstwach wody, przy brzegu nie ma niebezpieczeństwa, że na nie nadepniemy. Często wchodziłam do wody bez butów, porządny masaż stóp gwarantowany.

Tuż przy plażach są lasy piniowe, idealne miejsce na ochłodę.

BaskaVodabeach

Mamy do wyboru też dużo skałek.

Warto ze sobą mieć miekką matę podczas plażowania. Kamyki na plaży  nie będą wbijać w ciało.

SAM 0619

DSC 0613

Dla wygodniejszych oczywiście jest opcja wypożyczenia leżaków, 130 kun/dzień.

Niezły biznes ;)

DSC 0700

Plaża rano...

DSC 0548

... i w południe.

Poniżej zdjęcie plaży Punta Rata, wg magazynu Forbes jest to jedna z 10 najpiękniejszych plaż świata. Wg mnie tytuł trochę na wyrost. W okolicach Baški i Breli jest dużo małych i romantycznych zatok.

DSC 0775

DSC 0705

Krystaliczna woda, a w niej dużo różnorodnych rybek Nemo :)

i słynny kamień Brela. Byli też śmiałkowie, którzy skakali ze skały do wody. Słyszałam samych Polaków.

DSC 0353

Bliżej Breli znajdują sie prysznice, z których możemy korzystać za darmo.

DSC 0475

Promenada Bašce

SAM 0145

Jest też kilka zabytków, po prawej kościół Św. Mikoałaja zbudowany w 1889 r., po lewej kościółek Św. Lawrence zbudowany w 1750 r.

Baska Voda zabytki

W tyrm roku na zabytkowy kościółek mieliśmy widok z naszego okna! O noclegach w Bašce w następnych artykule!

DSC 0413

i jeszcze trochę Baški nocą ...

Baska Voda by night

Połączenie skalistych gór i morza na jednym kadrze-w południowej Dalmacji nietrudno o taki widok!

Masyw górski Biokovo, z najwyższym szczytem w Dalmacji Św. Jerzego-coś dla miłośników wspinaczek górskich.

DSC 0266

W tym roku do Baški burza dotarła dwa razyi to w typowo chorwackim stylu: szybko, gwałtownie i efektownie.

SAM 0614

W następnym arykułach: o Dubrowniku, gdzie warto zjeść w Bašce i gdzie przenocować.